CRAWL UNIT
Transhistory (Works 95-99)
(Ignis)

Jak na swój staż i dyskografię CRAWL UNIT jest mało znany szerszemu - o ile tak można w ogóle mówić - antymuzycznemu ludowi, ale też nie ma w tym niczego zadziwiającego. Głównym powodem takiego stanu jest chyba trudność w odbiorze kompozycji wynikająca z jednej strony z abstrakcji materiału a z drugiej z braku jakichkolwiek ułatwiających gestów w stronę rozkochanej w ekscesach brutalnego industrialnego czy mrocznego ambientu publiki. Z jednej strony i w dużym uproszczeniu muzykę CRAWL UNIT można nazwać konkretną - przynajmniej w tym sensie, iż często opiera się ona na rozmaitych dźwiękach pozyskanych z otoczenia i odpowiednio przetworzonych. Z drugiej strony jednak czerpie ona obficie z zasobów elektroniki, która zbliża działania J. Colleya do rozmaitej maści post-industriali. Wydawnictwo Ignis jest o tyle cenne, że zbiera ono dziesięć utworów, które w wymienionym w tytule okresie CRAWL UNIT umieścił na rozmaitych epkach, splitach i składankach. Z jednej strony "Transhistory" daje więc ogląd rozmaitych - moim zdaniem często fascynujących - obliczy formacji, a z drugiej pozwala na zapoznanie się z niejednokrotnie unikalnym materiałem dźwiękowym, jak chociażby kontrybucją Colleya z niesławnej kompilacji RRR Records "RRR500". W pewnym sensie muzyka CRAWL UNIT jest jak sztuka nowoczesna - niektórzy dostrzegą w niej tylko chaotyczne kształty i niepowiązane kształty, a innym jawią się one jako wyższy porządek i system.
(Ignis Projekt, P.O. Box 133, 90-965 Łódź 36; E-mail: spear@sensor.core.pl)