AUBE
Aqua Syndrome
(Manifold)
Stared Gleam
(Iris Light)

AUBE (po francusku 'jutrzenka') to nom de guerre Akifumi Nakajimy, japońskiego artysty, którego popularność dorównuje ostatnimi czasy rozgłosowi MERZBOW. W odróżnieniu jednak od Akity, którego specjalnością jest ogłuszający, kaustyczny noise, AUBE koncentruje się na tworzeniu post-noisowych kolaży i tekstur. Szczególną sławę Nakajima zdobył sobie dzięki osobliwemu podejściu do procesu twórczego - podczas nagrywania kolejnych albumów używa tylko jednego źródła dźwięku, które jest następne traktowane elektroniką, najczęściej zatracając pierwotny charakter i brzmienie. "Aqua Syndrome" opiera się na wodzie - kapiącej, lejącej się, falującej, zaś materiałem wyjściowym dla "Stared Gleam" była z kolei lampa jarzeniowa i całe spektrum hałasów i hałasików, jakie jest ona w stanie wyprodukować. W obydwu przypadkach wypadkową są dźwięki stojące na pograniczu ambientu, noisu i industrialu. "Aqua Syndrome" (opakowany w foliowy woreczek wypełniony zabarwiona na niebiesko wodą!) jest z tych dwu wydawnictw spokojniejszy w swoich podmorskich pejzażach, które momentami przypominają mi filmy o łodziach podwodnych i wydawanych przez nie radiolokacyjnych odgłosach. "Stared Gleam" jest z kolei o wiele bardziej brzęczący, nerwowy, mrowiący się mnóstwem małych dźwięków, niczym .. lampa jarzeniowa o popsutym starterze, chociaż i na nim obecne są niemal bezgłośne okresy bardzo niskiego buczenia. Właśnie ten aspekt percepcji wydaje się decydować o pozycji Aube w świecie dźwięku, w którym niemożliwe jest dokonywanie osądów estetycznych. Przy pewnej jednostajności, utwory (jak również ich tytuły) Nakajimy wydają się jednak znakomicie odzwierciedlać charakterystykę ich materiałów źródłowych i asocjacje z nimi związane. Są one również swoistymi glosami do kultury, w której pisuar może być dziełem sztuki a zepsuta lampa instrumentem muzycznym.
(Manifold Records, P.O. Box 12266, Memphis TN 38182, USA;
Iris Light, 55 Hawkens Way, St. Columb Major, Cornwall, TR9 6SS, England)