THE PROTAGONIST
A Rebours
(Cold Meat)
Nawet obiektywni fani Cold Meat (o ile tacy w ogóle istnieją) muszą stwierdzić, iż trudno znaleźć w dorobku wytwórni pozycje naprawdę słabe. Wśród takich wydawnictw nazwanie któregoś majstersztykiem i jednym z najlepszych w historii urasta więc do rangi prawdziwej pochwały. "A Rebours" - debiut Magnusa Sundstroma - z całą pewnością na takie miano zasługuje. Dzięki umiejętnej polityce umieszczania pojedynczych utworów na wielu składankach THE PROTAGONIST (notabene, nazwa zapożyczona z tytułu jednego z utworów DEAD CAN DANCE) zaostrzył wszystkim apetyty dając poznać się pod wieloma postaciami, które teraz łączą się w harmonijną całość, jaką jest "A Rebours". Najlepszym określeniem muzyki na nim zawartej jest chyba nowoczesna klasyka - raz to skłaniająca się ku marszowym i bombastycznym tonom, raz to pogrzebowo minorowa, kiedy indziej lirycznie pobrzmiewającą w spokojniejszych fragmentach. Już podczas pierwszego przesłuchania nie sposób oprzeć się wrażeniu, iż każdy takt, każda nuta są tu starannie dopracowane, dobrane i połączone z innymi. Dzięki takiej finezji warsztatowej Sundstromowi udaje się przekazać w pozornie zimnej i wyniośle wielkiej muzyce mnóstwo uczucia. Wrażenie pogłębiają również starannie opisane wzorce i inspiracje każdego z ośmiu utworów - moje ulubione to "Mutability" z tekstem-wierszem Percy Bysshe Shelley'a oraz nowa wersja "The Puritan", zainspirowanego działami Leni Riefenstahl, autorki kontrowersyjnego filmu "Triumfu woli". Do momentu kiedy wystukuje te słowa musiałem wysłuchać "A Rebours" co najmniej kilkadziesiąt razy i ciągle nie mogę znaleźć na nim żadnego uchybienia. Obowiązek dla każdego fana zimnego brzmienia!
(Cold Meat Industry, P.O. Box 1881, 58117 Linkoping, Sweden)